1- چراغهاي هشداردهنده
روشن شدن چراغ هشدار يا چک موتور يکي از رايجترين مشکلات صاحبان خودرو، کاميون و شاسي بلند است. اين چراغها هنگامي که «واحد کنترل موتور» (ECU) وسيله نقليه يک کد خطا تشخيص داده شده توسط سنسور شناساييشده روشن ميشوند. از آنجا که بيش از 200 احتمال به خاطر روشن شدن کد هشدار وجود دارد، داشتن يک مکانيک حرفهاي براي بازرسي کامل چراغهاي هشداردهنده، بهترين راه براي تعيين منبع مشکل و تعمير مناسب آن است.
2- صداهاي ناهنجار (ريپ زدن) موتور
بهترين حالت براي موتور زماني است که هوا و سوخت به درستي و با ترکيب مناسب در محفظه احتراق مخلوط شده و سوزانده ميشوند. براي تکميل اين روند، مجموعهاي از اجزاي سيستم سوخت و احتراق بايد با هم کار کنند. اگرچه بسياري از اجزاي متحرک موتور کمک ميکنند تا موتور به درستي عمل کند، اما ريپ زدن موتور در اثر خرابي يکي از اين اجزا، از جمله مشکلات اصلي است. براي کاهش انسداد اجزا و ريپ زدن موتور، اجزاي سيستم سوخترساني و احتراق را همانطور که توسط سازنده توصيه شده است، تعويض کنيد.
3- بهينهسازي مصرف سوخت
هنگامي که موتور عملکرد بهينهاي دارد، سوخت را با نرخي ميسوزاند که به بهبود مصرف آن کمک کند. با اين حال، چندين بخش از سيستم سوخت مانند هاي سوخت، هاي هوا، سنسور جريان جرمي هوا و سنسورهاي اکسيژن در نهايت کثيف و پوشيده از گردوخاک ميشوند. در صورتيکه اين مشکل قبل از تعويض قطعه خراب رخ دهد، سوخت بيشتري در مقايسه با حالت معمول، مصرف ميشود. از طرف ديگر، سرويس روزانه خودرو به سادگي ميتواند از بروز اين مشکل جلوگيري کند.
4- خرابي باتري خودرو
اکثر باتريهاي خودرو بايد حدودا سه سال يا 80000 کيلومتر دوام بياورند. يک باتري ضعيف معمولا آمپر -جريان الکتريکي- آن کاهش مييابد و به طور طبيعي توانايي خود را براي حفظ شارژ از دست ميدهد. آلترناتور (مولد متناوب) آسيب ديده، سنسور دماي باتري يا ساير اجزاي سيستم شارژ باتري ميتواند اين مسئله را تسريع کند. بهترين کار تعويض باتري خودروهر 80000 کيلومتر يا سه سال است، حتي اگر علائم آسيب را نشان ندهد.
5- سايش تايرها
در حاليکه اکثر تايرها پس از برخورد با يک شي يا در اثر ضربه، صاف ميشوند، اما دليل اصلي اين صافي ميتواند استفادهي روزمره از آنها باشد. همانطور که توسط سازنده خودرو شما توصيه ميشود، طول عمر تايرهاي خود را با جابجايي آنها با يکديگر، افزايش دهيد. به طور کلي، جابجايي اصولي لاستيکها هر 80000 کيلومتر (يا هنگامي که روغن موتور خود را عوض ميکنيد) بهترين پيشنهاد است.
6- صداي گوشخراش ترمزها
مانند هر بخش حرکتي ديگر در ماشين شما، سيستم ترمز خودرو شما در مدت زمان مشخصي فرسوده ميشود. ترمزها براي توقف ايمن، حياتي هستند، بنابراين هنگاميکه آنها نشانههايي از مشکلات مانند صداي جيغ کشيدن، جيرجير يا نرمي پدال ترمز را بروز ميدهند، بايد توسط يک مکانيک حرفهاي در اسرع وقت مورد بررسي قرار گيرند. در حالي که مشکلات جزئي ميتوانند باعث ايجاد صداي جيغ يا جيرجير ترمز شوند، اما با شنيدن صداي گوشخراش از ترمز، مانند سايش دو تکه سنگ به هم، بايد آن را تعويض نمود.
7- خرابي آلترناتور
آلترناتور (مولد متناوب) بخشي از وسيله نقليه شما است که تمام سيستمهاي الکتريکي وسيله نقليهتان را در هنگام آغاز به کار ماشين راهاندازي ميکند. وظيفه ديگر آن رساندن شارژ کافي به باتري و نگهداشتن آن در حالت حداکثري است. هنگامي که آلترناتور دچار نقص ميشود، بالاخره باعث فرسودگي باتري و شروع ساير مسائل مربوط به آن ميشود. براي جلوگيري از اين مشکل، در فواصل زماني مناسب، تعمير و نگهداري آلترناتور خود را قبل از خرابي انجام دهيد.
8- استارتر موتور شکسته شده
استارتر موتور مسئول راهاندازي موتور و عمليات استارت خودرو است. وقتي اين عمل انجام نميشود، عمدتا علت آن آسيبديدگي سيمپيچي الکتريکي، شکسته شدن استارتر موتور يا ساير خطاهاي الکتريکي مثل رلهي استارتر است. اگرچه استارتر را قبل از شکستن ميتوان تعويض نمود، اما پيشبيني زمان آن دشوار است. قبل از اينکه فرض را بر خرابي استارتر بگذاريد، بهتر است که مشکل استارت نخوردن خودرو شما به دقت بررسي شود.
9- لرزش فرمان
دلايل متعددي ميتوانند منجر به لرزش فرمان در حين رانندگي گردند. اگر اين اتفاق دقيقا پس از روشن کردن خودرو و شروع به حرکت ايجاد شود، منبع آن اغلب ياتاقان چرخ يا سيستم تعليق آسيبديده است. اگر در سرعتهاي بالا اتفاق بيفتد، معمولا به بالانس تاير يا چرخ مربوط است. در غير اين صورت، بازديد خودرو شما در محل توسط يک مکانيک حرفهاي، بهترين راه براي تشخيص و رفع اين مشکل است.
10- رد شدن در معاينه دودزا بودن و انتشار گاز
تست انتشار گازهاي گلخانهاي و دودزا بودن خودرو ضروري است و رد شدن در اين تست ميتواند علل مختلفي داشته باشد. مراکز خاصي وجود دارند که دلايل رد شدن در اين تست را به شما خواهند گفت؛ بنابراين ميتوانيد براي انجام تعميرات لازم با يک مکانيک در ارتباط باشيد.
11- گرماي بيش از حد موتور
شايد با خود فکر کنيد مسئله جوش آوردن موتور بايد در بالاي ليست قرار گيرد، اما در واقع اين مورد به ندرت اتفاق ميافتد. در بيشتر خودروهاي مدرن، سيستم خنک کننده بسيار پيچيده است و شامل سنسورهاي متعددي است که دماي خنککننده، جريان و ساير اجزاي آن را نمايش ميدهد. نگهداشتن سطح کافي از آب در رادياتور و تعويض پمپ آب قبل از شکستن آن، دو روش آسان براي کاهش احتمال جوش آوردن آن است.
12- لغزش جعبه دنده اتومات
جعبه دنده اتومات، در صورت نگهداري درست، ميتواند بيش از 320000 کيلومتر بدون مشکل عمل کند. جعبه دندههاي اتوماتيک جديد، متشکل از يک سيستم هيدروليکي شامل چندين محفظه، واشر و لولههايي است که ميتواند بر اثر رسوبات مسدود شده يا دچار نشتي شود. وقتي اين اتفاق ميافتد، دنده دچار لغزش شده يا به نرمي تغيير نميکند. براي جلوگيري از اين مشکل رايج، سرويس جعبه دنده را در بالاي فهرست چکاپ روزانه خود قرار دهيد.
همه خودروها براي استفاده، نياز به تعمير و نگهداري دارند. حتي زماني که شما سرويسهاي توصيهشده مانند تعويض روغن و چرخش تاير را به موقع انجام دهيد، مشکلات رخ ميدهند. سبک رانندگي يا مدل ماشين شما ممکن است ماشينتان را در معرض مشکلات خاصي نسبت به ديگران قرار دهد. نظرات مربوط به خودرو را بخوانيد تا از مشکلات خاص مربوط به سازنده، مدل و سال ساخت آن آگاه شويد. مهم نيست که چه خودرويي انتخاب ميکنيد، چيزي که مهم است، نحوهي عملکرد شما در مورد مشکلاتي است که در بالا ذکر شد.
منبع: چطورپديا
درباره این سایت